Verlossing - Reisverslag uit León, Spanje van Nienke Mutters - WaarBenJij.nu Verlossing - Reisverslag uit León, Spanje van Nienke Mutters - WaarBenJij.nu

Verlossing

Blijf op de hoogte en volg Nienke

06 Augustus 2017 | Spanje, León

Vandaag waren we een racefiets. Om 12 uur kwamen we al aan in León. Geen bergen te bekennen en lekker over vers asfalt kunnen scheuren. Het boekje had gewaarschuwd voor drukke autowegen vandaag, maar op zondag was er geen Spanjaard op de weg te bekennen. Vooruitdenkend hadden we de vader om 11 uur een appje gestuurd dat hij nog een uur had om van ons te winnen. Maar Jean-Philipe kijkt als échte bezemwagen gewoon niet op zijn telefoon voor 15 uur. Wij hadden dus gewonnen, alweer. In León een megamodern albergue met ophangrekken voor alle pelgrimsfietsen. Gelukkig wel wat hulp gekregen van een Fransman. Onze benen mogen dan wel getraind zijn, de moeder mag nog steeds niet boven haar hoofd tillen. De behulpzame man vroeg waar we vandaan kwamen. 'Hollande' zei de moeder. Ja, maar waar we begonnen waren - we hadden toch zeker niet vanaf Nederland gefietst?! Wel dus, vandaag zelfs de 2000 km grens gepasseerd! De Fransman (begonnen in Toulouse, kinderspel..) riep meteen z'n vrienden erbij: 'deze dames..' Jaja, een pluimpje voor ons.

Maar na al deze veren in onze derrière moesten we alsnog wachten op Jean. En de uren verstreken.. Ik had gelukkig een schoon setje kleren bij me en kon al aan een opfrissing beginnen. Maar de arme moeder bleef maar kleven. En eindelijk kwam dan de verlossing, die zich opgejaagd voelde. 'Als we zo snel gingen had hij toch geen tijd meer voor zichzelf?!' Hij had zelfs een klooster moeten missen! Arme man..

Er was nog genoeg tijd om León in te gaan. Jammer genoeg en gelukkig sloten de winkels al 's middags op zondag. De moeder en ik zijn niet zo goed in kijken-kijken-niet-kopen, maar als sobere pelgrims hebben we op deze reis qua garderobe nog niets anders dan noodzakelijke teenslippers aangeschaft (trots). Vandaar de ogenschijnlijke tegenstelling in onze reactie op de sluitingstijden.

Toen zijn we neergestreken op een terrasje. Ik had het voornemen een week geen alcohol drinken, dus ik bestelde een ice tea. Omdat de finale van de Nederlandse vrouwen niet werd uitgezonden op dit terrasje, liepen we uiteindelijk verder. Tweede terrasje, een alcoholvrij biertje. Nederlandse dames 3-2 voor. Een cola light. Nederland gewonnen, maar geen tapas op dit terrasje. Derde terrasje, nog steeds gewonnen en het besef dat de 2000 km gepasseerd was. Een wijntje. Plan mislukt. Jean-Philipe zei nog dat het vakantie was, maar toch voelde het als de verboden vrucht.. Gelukkig begint morgen de nieuwe week en kan ik een tweede poging doen.

• 07 Augustus 2017 - 09:00

Patricia:

Ook Jan moet zijn ontberingen verdragen, je volgt toch niet voor niets de route Santiago.
    En een week zonder alcohol maakt niets uit lees ik deze week in een Nederlandse krant.

• 07 Augustus 2017 - 16:52

Corine:

Kijk maar uit Roi, voordat je het weet zijn de dames aan het muiten.

• 07 Augustus 2017 - 21:32

Yvonne Janssen:

Meiden, de 2000 gepasseerd. Wat geweldig knap!! Al die verhalen te lezen, leuk hoor. Succes met de laatste loodjes. En proost op een mooie finale van la Tete en de moeder

• 07 Augustus 2017 - 21:36

Greet:

Er is toch echt nu een stip aan de horizon meiden.....Santiago lonkt!! Tja geen Spaans biertje of wijntje is wel echt des pelgrims....alhoewel, in de middeleeuwen dronken ze niet anders....dus meiden.....

• 07 Augustus 2017 - 23:18

Sandra: